Annons:
Etikettkök
Läst 1171 ggr
[Älskamig]
8/6/15, 7:06 PM

Tips på kokvrå!

Hej på er!
Jag har ingen bild på min kokvrå i min lilla lya, eftersom att jag är bortrest i ca 1 vecka till, men jag behöver verkligen tips på hur man kan inreda den mysigt osv. 

Just nu har jag ca 1 m (1x1) att röra mig på i min kokvrå. Jag har 2 plattor m. ugn under (typ kokplatta m. ugn) som står bredvid min diskho. Jag har kanske 20 cm att röra mig på med att skära grönsaker osv, så oftast gör jag det inne i mitt rum, där jag har ett 'köksbord'. 
Har satt upp kakeldekor, men funderar på att byta ut det gamla, då jag är trött på det. Luckorna i köksvrån är blåa, och jag får varken måla om dem, eller hyllorna (som är bruna) .. Jag bryr mig inte om färgerna ,för det kan faktiskt kännas helt ok! Tänker mer på förvaring och annat småskoj man kan greja med för att få det att kännas 'fräscht' där inne. Just nu trivs jag inte alls med det. Jag har ett litet skåp att ställa in mjöl, kastruller osv .. Sen har jag en låda till stekspadar osv. Besticken har jag i förvaring i den gamla kartongen som jag fick dem med. Inte alls så snyggt, trots att jag försökt dekorera kartongen. 

Hade gärna velat ha tips på smidig förvaring, snyggt och praktiskt.

Annons:
VildaVittra
8/6/15, 7:16 PM
#1

Vad är det för årsmodell på kokvrån?

Ett sätt att skapa en arbetsyta, är att ha en skärbräda som passar över diskhon. Och luckorna kan man ställa i källaren och sätta "draperier" för skåpen istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Älskamig]
8/6/15, 7:18 PM
#2

#1: Älskar mina luckor, så de har jag gärna kvar. Älskar ju charmen av lite "shabby chic", lantligt och romantiskt (vitt med pastellfärger är en ljuvlig kombination tycker jag :)). För att dölja de fula hyllornas färger, har jag använt "hylltejp" som dolt den bruna färgen, vilket gör att jag inte har något ont av det. 

Har ingen aning om årsmodell på kokvrån, men bor inneboende hos en, så har bara en liten etta nere i en källare i en villa..

Tjeja
8/6/15, 8:18 PM
#3

Har du möjlighet att sätta up några krokar av något slag runt om i köket? Där kan du hänga t e x slevar och stekspadar etc. Finns ju krokar med sugplopp att sätta på kakelvägg till exempel.

Kan du tejpa upp magnet på någon vägg eller insidan av något skåp kan du sätta köksknivar där.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Älskamig]
8/7/15, 9:35 AM
#4

#3: Slevar och sånt har jag ju i min låda.. Tänkte mer på förvaring när det kommer till tallrikar, bestick, stora bakskålar, glas .. Har försökt ställa upp det snyggt på hyllorna, men det ser bara ostädat ut… 
Har också lagt mjöl och dylikt i stora burkar, även pasta m.m, så man slipper de stora förpackningarna. Tycker det känns oerhört trångt ändå.

Upp till toppen
Annons: