Annons:
Etikettövriga-rum
Läst 867 ggr
Aaangelica
2017-01-08 18:04

Behöver idéer!

Hej! Jag kommer snart att flytta till ett hus och behöver lite idéer för ett av rummen. För att försöka förklara så gott det går så på nedervåningen är vardagsrummet och på övervåningen kommer sovrum att vara. Det är även på övervåningen jag behöver inspiration. När man kommer upp för trappen så är det som ett öppet rum med snetak på båda längdsidorna, kortsidorna kommer jag inte kunna ha något emot då det är dörren till sovrummet på ena sidan och på den andra kortsidan (som är ca 1,5 m är ett litet fönster samt trappen). Min tanke var först att ha det som ett mini vardagsrum med bäddsoffa & en tv (så det även kan användas som ett slags gästrum) men det kommer se väldigt tomt ut med bara en bäddsoffa & en tv. Har självklart tänkt att ha lite ljus och ja allmän inredning i rummet. Men behöver lite tips på vad man kan göra med det förutom "vardagsrum/gästrum"? Vad kan man t.ex ha för möbler mot snetaken för att fylla ut rummet? Ge mig alla idéer ni kommer på! ☺ Och jag hoppas ni kan försöka förstå min mindre bra förklaring, har tyvärr inga bilder. 😉

Annons:
VildaVittra
2017-01-08 18:17
#1

Hur stort är rummet på ett ungefär och hur hög är väggen vid snedtaket`?

En liten ungefärlig ritning vore bra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aaangelica
2017-01-08 18:33
#2

Nu är inte detta min ritning utan lånade den från en annan här på iFokus. Men det ser ut såhär om man tänker sig att rummet är helt tomt samt så försökte jag rita dit lite snyggt var trappen är samt dörren till sovrummet 😉 den låga väggen vid snedtaket är ungefär 0,5 m hög och andra sidan är ungefär 1 m hög. Så det är väldigt lågt vid taken och det är det som sätter lite käppar i hjulet för min idé-funktion. Hur stort det är vet jag faktiskt inte, har jätte svårt för att uppskatta storlek sådär tyvärr. ☺

Aaangelica
2017-01-08 18:34
#3

Bilden vill inte komma med. Ska se om jag kan lösa det.

Aaangelica
2017-01-08 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu så! ☺ ser på skissen nu att det framgår som ganska litet rum. Men i verkligheten känns rummet väldigt stort.

VildaVittra
2017-01-08 19:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Längsmed den 0,5 höga väggen skulle jag sätta skjutdörrar, suveränt utrymme att stoppa in skidor osv i och slippa snubbla på dom. Längsmed hela den 1 meter höga väggen skulle jag sätta konsolhyllor.

Den eventuella soffan skulle jag sätta en bit ut i rummet och försöka få tag på en som är smal, sedan en liten tv framför.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aaangelica
2017-01-08 19:09
#6

Men vilken bra idé, att jag inte tänk på det. Super bra idé med skjutdörrar då det är ganska ont om förråd/garderober i huset som det är. Tack! 😊 Finns det något mer man kan göra för att få rummet att kännas mindre/mysigare? Det är ganska långt rum om man tänker vägg till vägg från sovrummet/trappen och det blir lätt en kal och tom känsla. Självklart kan jag sätta soffan så det fyller ut rummet men samtidigt vill jag ha det ganska "kompakt" vid soffan/tv delen.

Annons:
VildaVittra
2017-01-08 19:21
#7

Mer möbler och saker som kuddar, dukar och mattor gör rum ombonade. Samt många smålampor här och där (så inte bara en stark ljuskälla). Ett litet salongsbord med några stolar för pokerspel kanske? Eller för att pussla på när det är elavbrott? Bordet kan man ju ställa i hörnet borta vid dörren om det blir för trångt med det på plats.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aaangelica
2017-01-08 19:26
#8

Salongsbord och smålampor, vilka super idéer du kommer med! Har verkligen stått helt still i mitt huvud förutom att jag tänkt en bäddsoffa. Men nu har jag absolut en del inspiration till inredningen och placering på allt. Tack! ☺

Aaangelica
2017-01-08 19:52
#9

Tror du/ni man kan ha ett snyggt skrivbord med dator mot någon av väggarna vid sovrumsdörren, eller kommer det se "fult ut" när man kommer upp för trappen/in i rummet tro? 🙈

VildaVittra
2017-01-08 19:55
#10

Det går definitivt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Forest]
2017-01-15 18:51
#11

VidaVittra -Du är en klippa på ge bra tips och bra ritning med :) 👍

Det är smaksak vad man tycker höjer mysfaktorn själv är jag svag för goa filtar,kuddar och lyktor :) Jag har snart köpförbjud på lyktor men anser att man kan variera dom efter årstider (något min man inte helt köper) jag är svag för släpa även hem drivved,pinnar,stenar,mossa och finare smågrus som finns vid vatten. Smågruset är kanon att ha i mina lyktor och stenar o annat pryder sommartiden. Att ta in naturen tycker jag om.  Även jag tycker du kan ha dator där du vill, är det laptop så kan man ha mindre skrivbord/avlastningsbord. 🙂

VildaVittra
2017-01-15 19:10
#12

#11 Tack!😊

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Forest]
2017-01-22 15:28
#13

Apropå litet skrivbord vi ska själva flytta o dotter på 14 år vill ha allt vitt vitt o lite mer vitt. Men hennes rum kommer vi inte ha plats för hennes stora smink-bord. Har hittat lösningen litet väggfast avlastningsbord/hylla ekby tror jag det heter på Ikea hon kmr ha barstol till detta samt mormors gamla väggspegel som hon förvisso inte gillar (för det är mörkbrunt trä) kommer måla om den. Men kolla in den hyllan tyckte själv det var super fin o enkel :)

Annons:
[Torahzen]
2017-03-15 13:12
#14

Hur har det gått?

Upp till toppen
Annons: